Etiketter

tisdag 17 september 2013

Analys av ”Så skimrande Var Aldrig Havet

Analys av ”Så skimrande Var Aldrig Havet”

I den här uppgiften ska jag analysera en dikt skriven av Evert Taube. Jag valde den eftersom den var vacker och jag föll för den.

De här är dikten;
Så skimrande var aldrig havet
Och stranden aldrig så befriande,
Fälten, ängarna och träden, aldrig så vackra
Och blommorna aldrig så ljuvligt doftande
Som när du gick vid min sida
Mot solnedgången, aftonen den underbara,
Då dina lockar dolde mig för världen,
Medan du dränkte alla mina sorger,
Älskling,
I din första kyss

Alliteration;
”Då dina lockar dolde mig för världen”. I den här meningen finns det alliteration. Det finns tre ord som börjar på bokstaven D. Meningen betyder att partnern gjorde att han inte brydde sig för världen.

Anafor;
I den här dikten är anaforet aldrig så. Här är ett exempel;
”Och stranden aldrig så befriande”. Aldrig så finns i många ställen i dikten vilket innebär att det är en anafor.

Antiteser;
I min dikt finns det inga antiteser.

Bildspråk;
I min dikt finns det bildspråk. Ett t.ex. är ”Då dina lockar dolde mig för världen”. Han menar att hon dolde allt annat för honom.

Liknelse;
”Som när du gick vid min sida”. Det är en liknelse där ordet som är placerat i meningen. Samtidigt är det också en jämförelse mellan två saker.

Metafor;
”Så skimrande var aldrig havet”. Han menar att hon aldrig har varit snyggare.

Nyckelord;
Aldrig är ett ord som återkommer i den här dikten väldigt ofta. Ordet används att det aldrig har varit som det är i dikten.

Onomatopoesi;
I min dikt finns det inte onomatopoesi.

Personifikation;
I min dikt finns det inte personifikation.

Rim;
I min dikt är det skimrande, befriande och doftande som rimmar.

Radklyvning;
I dikten finns det radklyvning. Här är ett exempel;
”Och blommorna aldrig så ljuvligt doftande
Som när du gick vid min sida”. Andra raden är kortare än den första vilket är radklyvning. I meningen påstås att det aldrig varit lika vackert som när de gick med varandra.

Rytm;
I min dikt finns det inte någon rytm.

Strof;
I min dikt finns det inte strof.

Tema;
Diktens tema är om kärlek. Här är ett exempel;
Ӏlskling,
I din första kyss”. De här förklara om att dikten är om kärlek. Om man inte förstår dikten kan den här meningen hjälpa till en.

Ton;
Tonen som används i min dikt är lycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar