Etiketter

söndag 16 februari 2014

Pitabröd

Ingredienser;
2 dl fingervarmt vatten
2 msk olivolja (kravmärkt)
½ paket jäst (kravmärkt) = 25 g
5 dl vetemjöl (fullkorn) (nyckelhålsmärkt)
1 röd paprika (kravmärkt)

Steg för steg;
1.    Börja först med att sätta ugnen på 275°C.
2.    Ta en skål där du tillsätter olja, salt och fingervarmt vatten (37°C). Efter du ha gjort det så smular du ner jäst. Sist så rör du om ingredienserna.
3.    Du ska hälla 4 dl mjöl men om det behövs kan hälla i mer. Ända tills degen har släppt skålen och den är smidig ska du arbeta med den.
4.    Ta en bakduk och sätt över skålet och i minst 15 min ska allt i skålet jäsa.
5.    Ta en plåt och lägg en bakplåtsduk på plåtet.
6.     Ta lite mjöl på ett bakbord och börja knåda degen smidigt.
7.    Du ska nu rulla ut degen till deg och när du väl har gjort det ska du dela den i 6 delar.
8.    Rulla en del åt gången till en bulle och ställ dem vid sida av bordet så fort en bulle är klar.
9.    Bullarna ska jäsa nu i 15 min under bakduk.
10.Snabbt så kavlar du till någon cm-tjocka men du ska bara kavla på ena sida.
11. Du ska nu sätta bullarna på plåtet men innan du gör det ska du vända på bullarna och sedan sätta dem. Bullarna ska vara i ugnen i ca 5-7 min.
12.Skär paprikan till strimlor och tillsätt det i pitabrödet

Hälsa;
Jag valde olivolja för att det är enkelomättad fett. Varför man inte ska ha mättad fett är för att kolesterol i vår kropp ökar. Om de ökar så har man större risk för hjärtsjukdomar och kärlsjukdomar. Ett t.ex. är stroke. Vad enkelomättad fett gör är att den sänker kolesterolet i blodet och de leder i sin tur att man inte får t.ex. stroke. Ingen vill få någon sjukdom därför är det bättre att äta enkelomättad fett. Jag valde också kravmärkt vilket innebär att de har inte några bekämpningsmedel. Det innebär också att jobbet som de anställda har jobbat har rättvis och det är inte ”slavarbete”.

Jag har också kravmärkt jäst. Varför jag tog det är för att då slipper man äta bekämpningsmedel. Plus att man vet också att arbetarna har det bra.

Jag har valt nyckelhålsmärkt vetemjöl (fullkorn) för att då kan man slippa massa sjukdomar som t.ex. cancer. Den kan också minska övervikt som är jättebra. Ju mer av nyckehålsmärkt man äter idag desto bättre är det i framtiden och faktiskt nu också. Jag valde också fullkorn istället för vanligt vetemjöl eftersom det är mer hälsosamt. Livsmedelsverket rekommenderar att man ska välja fullkorn. Varför det är så bra med fullkorn är för att det innehåller mycket vitaminer och mineraler. Fullkorn minkar också risker för olika sjukdomar. Det är inte bara det utan fullkorn minskar också risk för diabetes. Man kan också hålla ner vikten enklare. På ett ungefär behöver män 90g fullkorn och kvinnor behöver 70g.

Jag valde paprika för att livsmedelverket rekommenderar att man ska äta ca 500g frukt och grönt. Jag valde kravmärkt för då slipper jag äta ”bekämpningsmedel”. Själv så tror jag att ingen skulle tagit en ätbar vara där bekämpningsmedel fanns om det skulle varit samma pris som den med icke bekämpningsmedel. Vitamin C, A, E, B6, B9 innehåller röd paprika. Vitamin C är bra för att kroppen skyddar sig mer för förkylningar. Immunförsvaret stärks med andra ord. Vitamin C är också bra för tänder, skelett, blodkärl och hud. Vad vitamin A är bra för Immunförsvaret, slemhinnan, skelett, synen, huden, håret och cellmembranen. Cellerna i vår kropp kan utsättas för skadliga ämnen. Vitamin E förbygger de. Vad vitamin E gör också som är så himla bra är att den gör så att man får inte lika enkelt cancer. Vitamin E gör så att det blir bättre syreförsörjning för musklerna. En häftig sak med vitamin E är också att den förbygger rynkor. När man solar så får man solens UV-strålar. Vitamin E gör så att UV-strålarna skyddas mer från kroppen. Vitamin B6 är bra för nerverna funktion, huden och återigen Immunförsvaret. Den är också bra för de röda blodkroppar, antikroppar, DNA och RNA. Vitamin B9 - Folsyra är bra för proteiner, röda blodkroppar, DNA, RNA, huden matspjälkningen. Den producerar också mjölk för kvinnor när de är gravida. Röda och vita blodkroppar behöver vitamin B9 när de är nya.


Miljö;
Vattnet behöver vi inte transportera här i Sverige utan vi får det från våra kranar vilket är miljövänligt. Olivoljan kommer från medelhavsländerna vilket betyder att den behövs transporteras ca 1500-3000 km. Detta på lastbil vilket släpper ut en himlas mycket koldioxid (CO2). De gör i sin tur att vår ozonlagret som vår planet har blir allt tjockare. De leder i sin tur att solstrålarna stannar i jorden istället för att en del ska studsa tillbaka. Om allt mer solstålar stannar i vår planet så smälter isarna och de gör så att vår klimat förändras helt och hållet. Detta gäller också paprikan som kommer från Holland men det är närmare till Sverige (ca 800-1000km). De gör att lastbilarna släppet ut mindre koldioxid (CO2). Båda två är kravmärkta och de har inte bekämpningsmedel sprutade på sig. När det gäller jästet som jag har i mitt pitabröd, tillverkas här i Sverige. Staden heter Rotebro och är ca 600 km från Lund. Lastbilarna som kör jästen släpper ännu mindre koldioxid (CO2) för att det är närmare. Mjölet som jag använder kommer från Sverige. Staden heter Järna och är ca 550km från Lund. Den släpper minst ut koldioxid (CO2) eftersom den tillverkas närmst oss (Lund)


Ekonomi
Prislista;
1 röd paprika (kravmärkt); 8,71 kr
5 dl vetemjöl (fullkorn) (nyckelhålsmärkt); 6,4 kr
½ paket jäst (kravmärkt) = 25 g; 3,95 kr
2 msk olivolja (kravmärkt); 2,4 kr
Totalt; 21,46 kr

Jag har inte många ingredienser och med tanke med det är det hyfsat dyrt. Jag har kravmärkta och nyckelhålsmärkta produkter. De är i sin tur dyrare än de icke kravmärkta och nyckelhålsmärkta. Staten kan höja priserna för de icke kravmärkta och nyckelhålsmärkta sänka priserna för kravmärkta produkterna och nyckelhålsmärkta.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar