Etiketter

onsdag 5 februari 2014

Dopning

Jag har valt dopning för att jag har hört mycket om ämnet. Jag ska fördjupa mig i ämnet och ta reda på fakta och sedan utifrån det vad jag själv tycker.

Det finns olika sätt av dopning. Ett är att man ska orka träna mer och den andra är att man ökar muskeltillväxten. Man kan också göra det på ett barn som riskerar att bli för kort. Det kallas för tillväxthormon.

Anabola androgena steroider (förkortas AAS) är en hormon som liknar manlig könshormon. Många idrottare tar AAS för att höja deras resultat. Det får man inte göra och det finns förbud som kollar upp idrottare närsomhelst om de har tagit AAS eller inte. Det finns många förbud som kollar det.

AAS ökar aggressivitet och det innebär att tävlingshungern ökar på en idrottare men aggressivitet riskerar också andra. Idrottaren får på köpet högt blodtryck, finnigt hud och fel i testiklarna för männen. Enligt en undersökning så överlever man ca tio år mindre än en heroin och amfetaminmissbrukare. Varför det är så är för att många förgiftar sig men det är många som gör självmord.

Enligt lagen så är det olagligt på alla set och vis (t.ex. ej tillverka eller sälja) men man får använda för medicins och vetenskap syfte.

Själv, vad jag tycker om det här är att det ska man aldrig göra förutom medicinsk anledning. Enligt mig finns det ingen fördel med AAS. Det är inte via naturliga vägar som du bygger upp dina muskler enligt mig och NE. Inget är så himla bra via onaturliga vägar. Du får en himla mycket ”på köpet” när du tar AAS. När jag läste att det kan bli fel i testiklarna för männen blev jag helt avskräck att folk tar ”den idiotiska vägen”. Jag tror inte att folk vet alla biverkningar man får av dopning och det gör att folk tänker
-       Hur farligt kan det vara?
Jo, enligt mig är det jättefarligt. Det skulle ha varit bra att man tar upp det på en media nivå och berättar de allvarliga biverkningar som kan få. Om många länder som inte ligger i samma nivå som grundskoleutbildning för idrott gör så att elever förstår vad olika idrotts skador och icke naturliga vägar är. De gör nog i sin tur att man förmodligen tar avstånd till vissa grejer. Jag kan ta mitt fal. Själv har jag vetat att dopning är inte alls bra för kroppen men jag har inte vetat någonting mer. Ju äldre jag blir så inser att skolan är jätte viktigt för framtiden för då slipper man ta jättemånga misstag. Att man kontrollerar idrottare tycker jag att det ska vara självklart t.o.m. att de ska göra kontrollerna oftare. Varför jag tycker det är att förmodligen så slutar folk att dopa sig.



dopning. http://www.ne.se/lang/dopning/155621, Nationalencyklopedin, hämtad 2014-01-23.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar