Etiketter

söndag 4 november 2012

Fiskburgare


Inköpslistan;
200g fiskfilé nyckelhålsmärkt och ekologiskt
2 krm salt
2 tsk potatismjöl ekologiskt
2 msk uppvispat ägg = 1/2 ägg ekologiska
1 krm peppar (svartpeppar)
1 msk olja
2 st hamburgarebröd
1 tomat
Sallad
Ketchup

Dressing;
1 dl lättcrème fraiche
3 msk dill
1 tsk senap
1/2 krm citronpeppar
1/2  peppar

Planering;
  1. Fördela fint fisken till färs i mixer.
  2. Ta salt.
  3. Blanda ihop fiskfärsen, potatismjöl, ägg, och peppar i en skål.
  4. Dela fiskfärsen i två delar och forma till burgare.
  5. Värm oljan i en stekpanna och det bli ljusbrunt.
  6. Stek burgarna i 2-3 min per sida.
  7. Tvätta och klipp dillen (Dressingen)
  8. Blanda indredigenserna som finns till dressingen i en skål (Dressingen)
  9. Tvätta tomat och sallad.
  10. Skiva tomaten och strimla salladen som är då lång och smala.
  11. Tillsätt sallad, tomat, dressing och burgare i hamburgarebröd

Tid på allt med disskning också ca 1 timme+15 min på att äta.




Värdering; Jag har valt fiskburgare för att det är bodde god men jag tänkte att den ska vara så bra för kropp genom att den ska vara så mycket nyckelhålsmärkt som är bra för kroppen genom att minska sjukdomar och det har många grupper av hälsa samt miljö. Jag har med allt i tallriksmodellen och det är bra för att då har man mindre " tomma kalorier " istället har jag allt man behöver nu och i framtiden ju men jag har ett extra också och det är dressing. Jag har försökt att ta så mycket nyckelhålsmärkt för att det gör att så att vi inte får olika sjukdomar. Jag har tagit miljömärkt för att då är det inga sprutningsmedel. I potatis och bröddelen så har jag hamburgarebröd och det är där jag får den stora energin av. I grönsaksdelen så har jag sallad och tomat och av dem så får jag fiber, vitaminer, mineralämne men dem ger oss lite energi. I köttdelen så har jag fiskfilé och av den så får jag protoiner och mineralämne. Fiskfilén är ju nyckelhålsmärkt så där är man mindre drabbad av sjukdomar. Jag har nästan alla delar i matcirklen förutom frukt och bärdelen. Det kunde jag tagit med när jag skulle göra inköpslistan. För ekonomi så är det inte biliga varor för att nyckelhålsmärkt och ekologiskt brukar tyvärr vara dyrare än vanliga varor. Det skulle man förändra så att det skulle vara billigare genom att man staten har en miljö och hälsoprime. Jag har räknat hur mycket min måltid kostar för vara. Här är den;

Fiskfile; 27,12 kr
Salt; 0,02 kr
Potatismjöl; 0,12 kr
Ägg; 0,91 kr
Peppar (svartpeppar); 0,29 kr
Olja (Rapsolja); 0,30 kr
Hamburgarebröd; 5,24 kr
Tomat; 3 kr
Sallad; 2,50 kr
Ketchup; 0,26 kr

Dressing;
Lättcrème fraiche; 4,98 kr
Dill; 0,95 kr
Senap; 0,22 kr 
Citronpeppar; 0,09 kr
Peppar; 0,15 kr

Allt; 46,15 kr
Priset är normalt tycker jag men den är hälften billigare än att handla vid en snabbmatt-restaurang där det kostar ca 50 kr för en fiskburgare men när man lagar den själv så kan man laga två stycken fiskburgare.

Hur fiskburgare ser ut;
Fiskburgare såg ut saftiga och jag hade lyckat med smak och tillbehören. Innan jag lagade måltiden så trodde jag att den inte skulle alls vara god och det skulle inte gå som det är planerat men jag hade fel. Det smakade jätte got tyckte jag och Tobias som smakade den tyckte att den också var god. Vad jag kunde gjort bättre var att jag kunde gjort bättre när jag skulle laga fiskfärsen genom att vända fiskfärsen bättre för att fiskfärsen delade sig. Jag skulle låtit matfettet värma sig ännu mer. Den andra fiskburgaren blev bättre tyckte jag.

Näringsämnen

Fisken innehåller;
Järn (Det behöver vi genom att transportera syrre)
D-vitamin (Vi behöver det genom att den ska uppta kalcium)

Lättcrème fraiche;
A-vitamin (Så att vi ska växa och se bra)
D-vitamin (Vi behöver det genom att den ska uppta kalcium)
Kalcium (Vi behöver det för att bygga upp vårt skelettet)
Bröden;
Vitamin B (Det behöver vi för att våra muskler ska fungera) 
Vitamin E (Behöver vi för att bygga upp vårt immunförsvar)


Källorna
30/10-12



1 kommentar:

  1. Bra! Bra att du skrev att du förklarade varför du valde just dom ingredienserna och att du räknade ut priset för till och med saltet m.m.

    Du hade kunnat skriva om vitaminerna i texten där du har börjat skriva om nyckelhålsmärkt mat.

    SvaraRadera