Etiketter

fredag 1 februari 2013

Personbeskrivning Ahmed


Personbeskrivning Ahmed

Min boks huvudperson heter Ahmed. Han tio -femton år för att boken handlar om från han är tio år ända till han är 15 år. Ahmed har tre bröder som heter Mohammed, Kahlid och Mohamoud. Mohamoud är tre år yngre som Ahmed i boken kallar honom för skitunge för att när han visar vägen för pappa.

Ahmeds pappa är inte alls snäll eller trevlig för att han både slår Ahmed och när myndigheterna ringer om Ahmed så svara inte pappan. Mamman är tyst och blir tvingad av pappan och vågar inte säga emot pappan. Mamman lurar Ahmed som t ex när de söker asyl till Norge. Förs så säger hon till Ahmed att de ska skaffa lite pengar men de söker istället. Bakom mamman så är det Ahmeds pappa som säger vad mamma ska göra tror Ahmed. Ahmed har många vänner i Sollentuna som t ex Stefan och Peter. När han är i Somalia så längtar han att se sina vänner.

Hans fiende är hans egna pappa som både slår honom och vad Ahmed tror är att han ligger bakom till dumpandet i Somalia. Ahmed är en snäll pojke som är hjälpsam också. Han hjälper gamla tanter i Somalia för att skaffa pengar. I Norge lyder inte Ahmed med många saker.

Ahmed kommer oftast sent på källarna. Jag själv tror att de som Ahmed gjorde i Norge gjorde att han blev dumpad i Somalia. Ahmed rymde när han var i Sverige och de tror jag också har påverkat. Ahmeds olika intressen är b la fotboll och musik. Hans styrka är att hålla sig länge utan föräldrar för jag själv skulle inte klara mig utan föräldrar länge och det tror jag många inte skulle klara sig. Hans svaghet är att han inte kan sluta tänka på Sverige och sina vänner i Sverige. Ahmed är först rädd för att gå ut för långt från huset för att hans mamma sa att det finns miner och han vågar inte gå. Hon sa så för att inte försöka rymma tror jag. Ahmeds dröm är att komma tillbaka till Sverige.

”Vad sa pappa då?”
”Jag är ledsen att säga det, men han ville inte prata om dig och sa nej till att träffa UD-personal.”

Jag valde detta citatet för att här kan man se hur dum Ahmeds pappa är som inte vill tala om sin son.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar