Etiketter

söndag 10 februari 2013

Konfliktbeskrivningen


Konflikten mellan Ahmed och hans föräldrar
Ahmed blir slagen av sin pappa ofta. Det är de som är största problemet. Ahmeds föräldrar bestämde att alla förutom pappan skulle till Norge för att söka asyl. De gjorde så för att slippa undan socialen efter Ahmed rymde två dagar från sitt hem. I Norge så lydde inte Ahmed. De kom till Sverige efter att de har varit i Norge. Två veckor senare efter dem har kommit så åker de till Somalia. De åker för att söka efter släktingar enligt föräldrarna. Men de dumpar istället Ahmed i Somalia. De lockade honom till att åka dit därför att han ville se sina släktingar. Han blev dumpad där eftersom han inte lydde i Norge.

Personerna som är inblandade i konflikten är;
Ahmed och hans föräldrar. Mamman säger inget men lyder pappan. Jag tror att det är mamman som gjorde som pappan sa att göra. Det var att dumpa Ahmed i Somalia. Det är pappan som är huvudrollen i konflikten. Ahmed tror att det var han som sa till mamman att dumpa honom i Somalia men valde att inte följa med till Somalia.

När Ahmed kommer tillbaka till Sverige tänker han inte vara med sina föräldrar. Han tänker ha en fosterfamilj. Ahmed tänker prata genom med sina föräldrar om varför de dumpade honom.

Jag själv tror att han kommer att prata med sina föräldrar. Han kommer inte att bo där eller se hans egen mamma och pappa. Om det visar sig att mamman blev tvingad av pappan så att han blev dumpad så tror jag att han kanske förlåter henne och fortsätter bo med sin mamma men inte med hans pappa. Jag tror också att mamman då skiljer sig från pappan.

Hur jag skulle lösa konflikten är att jag skulle bo med mamman om hon är oskyldig. Men jag skulle inte bo med pappan efter de där Ahmeds pappa gör åt Ahmed t ex när han rymmer hemifrån. Jag skulle prata med föräldrarna och förmodligen skulle socialen vara där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar