Etiketter

onsdag 3 oktober 2012

Labrapporten


Syfte; Vi ska undersöka blåsa en ballong och sedan släppa ut luften.
Hypotes; Jag tror att genom att hålla ballogens öppning så kommer man att få olika ljud.
Material; Bara ballong.
Utförande; Jag började blåsa min ballong och det var svår med jag gav aldrig och lyckades till slut och det gick bra för att jag lyckades få olika ljud också. När jag hållde ballongens öppning på olika vis så fick jag olika ljud.
Resultat; Det gick som jag hade tänkte mig. Man gjorde olika ljud genom att man hållde ballogens öppning på olika viss.
Slutsats; Det blev så för att man kan tänka sig som vi människor har rörbanden så är det på ballogen öppning genom att man styra den. Varför hundarnas skall låter olika är att det är övertoner. Övertoner är att man har blandningar med olika andra toner och det är det som är skillnaden mellan en schäferhund och dvärgspets.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar