Etiketter

söndag 25 maj 2014

Det grymma hotellet från Dubai! Av Mr Ebu Bekr


Vi skulle göra något i slöjden som liknade något objekt i världen. Själv vi jag några idéer innan jag valde ”Det grymma hotellet från Dubai”. Varför jag föll för just denna är för att min åsikt för hotellet är att den är en super snygg hotell och exklusive. Jag är en bilentusiast och jag vet att en F1;bil sladdade på helikopterplattan. Allt de här gjorde så att jag började slöjda på med ”Det grymma hotellet från Dubai”.

Planerandet gjordes på programmet ”SketchUp”. Varför jag gjorde den där istället för på papper är för att man har mycket bättre koll på måtten samt att man får en mycket bättre uppfattning hur själva produkten ska se ut. Detta är vad jag tycker men jag vet att det finns andra som tycker att det är bättre att man börjar planera på papper b.la. för att det tar lång tid att planeringera på SketchUp. Jag håller med att det tar tid att planera på SketchUp men jag tycker att detaljerna väger så pass mycket så att jag faller för denna program.

Varför jag valde just vit (se bilden nedan) är för att objektet i verkligheten är vit. Jag ville att den skulle vara så lik som möjligt det verkliga hotellet i Dubai. Om man bortser färgen för den (tryck på länken för att se hur hotellet verkliga ser ut http://www.wired-destinations.com/images/guides/uae/other/burj_al_arab.jpg) hotellet i Dubai så tycker jag att den vita färgen passar mycket bra in med min slöjdarbete. Något som jag tycker blev mycket snyggt med färgen är att det blev streck från den.

Material valet var ganska enkelt att välja. Jag ville att min slöjdarbete skulle vara runt just vid fronten för att hotellet i Dubai är så i verkligheten. Då behövdes ju böjbart trä och jag tog det och använde de runt om den. Uppe och nere i mitt slöjdarbete har jag inte använt mig av de böjbara eftersom då de behövdes mer starkare trä för att slöjdarbete ska vara stabilt. Det blev snyggt till sist.

Resultatet med ”Det grymma hotellet från Dubai” blev rätt så bra. Den hade lite buggar som jag lyckades lösa genom slippning men kunde tyvärr inte lösa alla. Den kunde inte stå innan för att den bottenplattan var inte formad direkt rakt men med slippning fick jag den att stå stabbillt. Jag vill ge tips till alla som använder tunt trä och det är att slippa försiktigt för det väldigt enkelt att man slippar för mycket. Det ledder till att det blir en gropp. Slippa helst med hand för med maskin kan det bli gropar och med hand har man mycket bättre kontroll på vad slippar. Dubbel kolla måtten och var exakt när du sågar (såga så mycket för hand för att resultatet blir bättre och det är miljövänligt).

Den blev väldig lik skissen jag gjorde på programmet ”SketchUp”. Det är för att man ser hur sin sak/grej kommer att se ut på ”SketchUp”. Jag hade några saker jag skulle haft med i min ”Det grymma hotellet från Dubai” men det skulle ha blivit alldelse för svårt (det var komplicerat) och jag skulle inte ha hunnit göra färdig.


En liten slutsats och jag är nöjd med ”Det grymma hotellet från Dubai” och den är snygg.

http://www.wired-destinations.com/images/guides/uae/other/burj_al_arab.jpg - 2014-05-25

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar