Etiketter

söndag 17 november 2013

Argumenterande text utifrån filmen ”Ingen riktig våldtäkt”


Vad jag tycker för den här filmen är på de här följande;
Min åsikt för filmen ”Ingen riktig våldtäkt” är att det var en våldtäkt.


Tjejen som blev utsatt för det var med att ha sex med den killen som hon var förälskad men hon var inte med att två andra skulle göra våld mot henne och göra olika saker med hennes kropp som genom att hålla hennes händer. Det är  grovt enligt mig och lag. När man använder något slags våld när man utför samlag så räknas det som våldtäkt. Det är med andra ord när någon utnyttjar någons kropp.

Enligt mig så är det så att om man har gått med att ha sex med sin partner och att man är över 15 år så kan man utföra det om man är helt säker på alla faktorer. Det ska inte vara så att två andra kommer in och gör olika saker med en. Själv kan inte förstå att man gör så. Det är lägst två års fängelse för våldtäkt och det kan bli upp till tio års fängelse om det är grovt våldtäkt. Just detta här fallet är ett grovt våldtäkt för att det var flera som var inblandad. Det är ju ingen lek för man hamnar i fängelse.
-       Kan man inte fata hur den personen som är utsatt känner sig?
Om man vill ha sex så är det ett tips från mig att skaffa en partner och partnern är med att ha samlag så kan man göra det.          

Det finns andra som instämmer med mig jag och de kan ha följande motargument;
Att hon var alkohol påverkad och att hennes klädsel var utmanade tror jag förekommer ofta. Hon låste inte dörren när de skulle ha samlag och då skulle inte de två andra killarna inte ha kommit. Hon sa aldrig till dem att sluta. Hon gick inte därifrån när de andra kom.
Då svarar jag på följande vis;
Hon var lite påverkat av alkohol men hon hade kontroll och hon var med på att ha samlag med killen hon var förälskad i. Hon kände sig otrygg när de två andra kom. Bara för att man är alkohol påverkat betyder det inte enligt lag att det ej räknas som våldtäkt.
Att man är utmanade klädd betyder inte att man ska våldta den ju. I lagen står det inte om att en viss klädsel räknas det inte som våldtäkt. När det gäller dörren så skulle inte dem två kilarna kommit in och gjort grejer. Just vid denna här sammanhanget skulle det ha varit bättre om dörren var låst för då tro jag att våldtäkten aldrig skulle ha hänt. Varför jag just tycker det är för att det var en hemma fest där det var några stycken och då kanske några är alkohol påverkade. Varför hon aldrig sa att de skulle sluta är för att hon var skräckslagen vid den situationen. Enligt läkaren vid Karolinska Institutet Lottie Helström så reagerar de flesta som blir utsatta likadant. Om hon skulle ha sagt slutta skulle alla hört i festen de hon sa och då skulle alla ha kommit där och sett henne i princip naken vilket är ännu värre. Varför hon inte gick därifrån kan vara två anledningar. Ett hon var helt skräckslagen och visste inte vad hon skulle göra. Två hon kanske trodde att dem två kilarna skulle bara som fanns i rummet och när de väl såg de två ha sex så skulle de ha stängt dörren på direkten.

Lottie Helström
våldtäkt. http://www.ne.se/enkel/våldtäkt, Nationalencyklopedin, hämtad 2013-11-04.

våldtäkt. http://www.ne.se/lang/våldtäkt, Nationalencyklopedin, hämtad 2013-11-04.

Ungdomsmottagningen (klassbesök)

_______=”NE”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar