1. Hur kan du minska skaderisken och göra aktiviteten säkrare för dig själv?
Svar;
Innan jag börjar med en aktivitet
är det bra att ha uppvärmning för att få igång leder och muskler. Då är lederna
och musklerna redo för aktiviteten. Hur man ska uppvärma sig beror på vad för
aktivitet man ska göra. Om man ska springa och ha mycket koll på annat
samtidigt (splitvision) är det få bra att jogga, träna nacken, göra övningar
med fötter. Efter det har musklerna haft lite träning och är då redo för
aktiviteten. Man kan slippa t.ex. att man stukar foten och vem vill stuka
foten? Om du stukar foten kan du inte gå vanligt minst den dagen. Risken för
det här minskas.
Om man har plintar eller något
annat material är det mycket bra att man dubbel kollar allt om det är säkert
genom att det sitter som det ska. Om man ska t.ex. hoppa över en plint så ska
man dubbelkolla så att den är fastställd i marken ordentligt. Om man inte kolla
upp det finns det risk att man har glömt att fastställa plinten och väl när man
ska göra en aktivitet med plinten kan det bli värsta incidenten. Det är mycket
stor risk att man bryter något och återigen vem vill det? Med andra ord ska man
koll igenom redskapen/matrielen mycket noga innan man ska använda dem.
Innan man påbörjar att göra en
aktivitet är det mycket bra att man tänker ut aktiviteten på ett mycket
noggrant sätt och gärna flera gånger. Då är det enklare att se brister på
säkerhetsriskerna och då undviker man dem.
Jag får också anpassa mig för de
andra. Om jag som 15 åring spelar mot en 11 åring får jag anpassa mig rätt
mycket eftersom jag är både starkare och förmodligen bättre på att utföra
aktiviteten. På så sätt undviks riskerna därmed.
2. Hur kan omgivningen, tex redskap, aktivitet,
underlag mm påverka säkerhet och risker?
Svar;
Om gruppen inte följer de angivna
regler och kör väldigt aggressivt kan det bli väldigt farligt för omgivningen
eftersom riskerna höjs dramatiskt med risker. Ett t.ex. är att man kan snubbla
eftersom det är huller om buller. Snubblandet kan medföra en hel del lidande
för den utsatte eftersom det är stor risk att man t.ex. stukar foten. Det är
därför man ska följa reglerna.
Om man har någon som inte är lika
bra/säker på aktiviteten som alla andra i gruppen får man anpassa sig till den.
Den skäms kanske också och då kan riskerna höjas för att man gör fel. Därför
får gruppen vara lite snällare mot den och då minskas riskerna för att det ska
gå snett.
Om redskapen inte är fastställda
på ett korrekt sätt kan det bli en alvarlig olycka. Här är ett t.ex.;
Om en plint inte är helt nersatt
i golvet är det med stor sannolikhet att den åker iväg när man ska göra någon
form av aktivitet. När den åker sin väg och man är väl vid den tidpunkten på
själva plinten så tappar man kontrollen och det är MYCKET stor risk att man
faller ner. När man faller ner kan det bli värsta katastrofet för den utsatte
eftersom det MYCKET stor risk att man skadar sig rejält och det är speciellt
när man går i lågstadiet eller när ännu yngre. Varför det är högre risk för
yngre barn är för att den kan inte hantera lika bra när den trillar från samma
höjd och plats som en 15 åring kan. Ett yngre barn har med andra ord mindre
kontroll än en 15 åring. Ett mycket bra tips är KOLLA OM REDSKAPEN ÄR
FASTSTÄLLDA FÖR DÅ SLIPPER MAN DET SOM JAG NÄMNER! Det finns redskap som inte
går att fastställa och då ska man lägga på en plats där det inte är farligt när
man ska utför aktiviteten för att minska risken för t.ex. att man trillar med
själv redskapet också.
Hur själva aktiviteten är
uppbyggd beror också på. Om den är en aggressiv aktivitet från allra början är
det MYCKET större risk att deltagarna också bli aggressiva. När deltagarna blir
aggressiva är skaderisken mycket hög eftersom man inte tänker alls lika mycket
på omgivningen. En skaderisk kan vara att man kör in i någon. När man kör in i
någon annan i samma ålder brukar det göra ont lite men om en 15 åring kör in i
någon sju åring kan det bli mycket farligare eftersom 15 åringen är mänga
gånger större samt kraftigare. Man får tänka på uppbyggnaden innan man kör
aktiviteten och den ska inte vara aggressiv eftersom då är det farligt (se
stycket).
Om en aktivitet har ett bra
underlag är det mindre riska att det skulle hända någon skada eftersom man har
kollat igenom riskerna innan man kör aktiviteten. När man tänker igenom en
planering för aktivitet mycket noggrant hittar man lite bugar lite här där som
man löser. Mycket mindre säkerhets risker finns efter den stora kollen. Om en
aktivitet har en dålig planering finns den större risk att den blir kaos,
säkerhets brister som är farliga. För folket som deltar aktiviteten riskeras
mycket säkerhet eftersom den har dålig planering t.ex. en bänka ska inte alls
på de punkten för då kommer man snubbla och slå sig hårt. Man måste tänka
igenom en aktivitet innan en annan kan delta och detta gäller inte bara
aktivitet utan allmänt.
3. Hur kan du genom ditt sätt att genomföra
aktiviteten påverka säkerhet och risker både för dig själv och andra?
Svar;
Mitt att genomföra aktiviteten
påverkar mig och andra. Jag kollar igenom om det finns några brister för
säkerhet som t.ex. om redskapen är lösa. Det påverkar både mig och andra
eftersom ingen skadas sig t.ex. på en plint som inte var fastställd. Jag är
inte aggressiv mot andra och det gör att de andra deltagarna känner sig trygga
och riskerna för att jag skadar mig själv eller att jag skadar någon annan minskas.
Jag följer de angivna regler som är uppsagda och det gör att minskas för att
något skulle spåras ut men också att någon skada tillkommer. En sak som är bra
att med att jag följer reglerna är att oftast de som inte har förstått reglerna
lär sig av mig. På så sätt blir säkerheten bra för mig och för de andra. Jag
får anpassa mig för vem jag spelar mot. Spelar jag mot med mina vänner som jag
vanligt vis gör kan jag ta i något mer men om t.ex. någon inte är bekväm att
spela fotboll så får jag anpassa mig för den. Det är både schyst och
säkerhetsmässigt är det bättre eftersom om den jag spelar mot (som är ej bekväm
med fotboll) tar i t.o.m. över gränsen riskeras att något händer som t.ex. att
man snubblar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar